zondag 22 augustus 2010

rustdag...

De zondag brengt vier diensten. De eerste doet Sukrith zonder ons, zodat wij pas tegen 10.00 in actie komen. Henk leid de dienst van 10.30, ik die van 14.30. Net als vorige week is het verbazend te merken hoe naadloos die op elkaar aansluiten... Mij valt op dat de dienst van 14.30 tamelijk nauwkeurig om 15.20 begint. Daar zouden sommige gemeenteleden (waaronder ondergetekende) in NL toch wat ongemakkelijk van gaan zitten. Belangrijker dan de tijd is de inhoud. En wat is het prachtig om te zien hoe deze gemeente de nood van elkaar, de nood van de wereld, hoop voor de toekomst en dankbaarheid voor vandaag in gebed bij God brengt. Al zal ik vast nooit wennen aan een dienst waarin honderd volwassenen met luide stem door elkaar bidden. Met pijn aan hart en oren stellen we vast dat de vaste stemmen van de dochters Roy ontbreken in de Engelse dienst. De welwillende jongemannen die de honneurs waarnemen zijn ehmmm... 'moeilijk te volgen'.
Ook vandaag staat een memorial service op het programma. Nu Henk leuk de slag te pakken heeft, mag hij nog een keer. Op de 7e verdieping van de meest prestigieuze flats van Calcutta (een wijk met hekken, slagbomen, en veel bewakers) treffen we rond de 40 mensen aan. Henk kiest Psalm 90, en laat - naast waarderende woorden voor een ons onbekende voorganger - voorzichtig doorschemeren dat het Gód is Die het werk van onze hand bevestigt.
Toch nog even over eten. Gisteren eindigde de memorial service met uitgedeeld voedsel. Net niet een hele maaltijd misschien, maar toch. Sangyee besloot dat daar nog best een maaltijd overheen kon. Ik heb me vriendelijk geëxcuseerd, want ik had echt voldoende gegeten (je had onze lunch moeten zien...).
Vandaag durf ik me er niet nogmaals aan te onttrekken. Hoewel het doosje na deze memorial toch echt niet voor de poes was. Zucht. Nu ga ik proberen een veel te volle maag in bed te stoppen. Voor zolang het duurt, want morgenochtend 5.00 gaan we naar de Sundarban eilanden, hoorden we zaterdag.
En Henk dacht nog wel dat hij zijn lesstof af zou krijgen :)

Geen opmerkingen: