donderdag 10 december 2015

De reis

Ik heb een prima reis gehad - zij het met een paar kleine hobbels. Zo is de Indiase ambassade 'over' op de zogeheten e-visa. Je vult een week van tevoren online een formuliertje in, en hebt al een paar uur later een email die je officiëel toestaat India binnen te komen.
Toen ik me daarmee meldde op het vliegveld in Abu Dabi (overstapstation), vroegen ze me om even te blijven staan. Met tussenpozen van 10 minuten hebben drie heren (de een duidelijk belangrijker dan de ander) ernstig naar het e-visum gekeken. De vraag was vooral of de luchthaven van Kolkota wel e-visa kon en mocht afhandelen. Natuurlijk kon dat - ik heb het bij het aanvragen als mogelijkheid geselecteerd.
Toch bleek hun zorg niet helemaal onterecht: Op de vlucht naar Kolkata was ik de enige niet-Indiër, en op het vliegveld ging ik met de flow mee naar paspoortcontrole. Ik werd echter uit de rij gepikt om een extra formulier in te vullen met wat ik had aan te geven voor de douane. Het werd het begin van een hoop gewandel. In een hoek van dezelfde immens grote hal bleek een apart loket te zijn voor reizigers met een e-visum. Inmiddels waren alle andere reizigers al ingecheckt. Aan 'mijn' loket herhaalde zich het tafereel van Abu Dabi, maar nu met zeven beambten. Ik heb geen idee wat het ingwikkeld maakte: Ik sta met een geldig e-visum bij het loket e-visa, en heb niets aan te geven. Na ongeveer 45 minuten mocht ik verder. Koffer ophalen, naar buiten.
Recht voor de uitgang van het vliegveld is een hek, waarachter mensen kunnen wachten om je op te halen. Ik rekender er op daar opgehaald te worden. Waarschijnlijk door iemand van de familie, of anders door de chaufeur. Ik zag echter geen bekende gezichten, en ook geen auto van de CMA. Ik heb er een minuut of 20 heen en weer gelopen, en werd daarmee uiteraard een makkelijke prooi voor de immer service gerichte taxi's. Na een paar mislukte pogingen om te bellen, heb ik toch maar gebruik gemaakt van het aanbod - en ben daarbij in een klassieke tarief-val getrapt. Bij instappen heb ik naar de prijs gevraagd, en bij het uitstappen bleek die 12 maal zo hoog te zijn... Nu vallen de tarieven in Kolkota nogal mee, naar westers begrip. En was ik toch wel erg opgelucht dat de taxi me op de goede plek wist af te zetten. Dus vond ik de 30 Euro voor een rit van bijna een uur best te doen. Tegelijk weet ik, dat het al gauw een compleet dagloon voor de beste man was.

1 opmerking:

Unknown zei

Meer zijn dertiende maand?