dinsdag 20 december 2011

Kerstvakantie: met de trein naar oma?

De kerstvakantie staat voor de deur, en in huize Smouter worden plannetjes gemaakt voor een uitje hier of daar.
- Laten we bij oma langsgaan!
- Nou... Die lange autorit is zo saai voor de kinderen. Is het niet veel leuker om met de trein te gaan?
- He ja, leuk! Ik weet nog dat neef Karel bij ma kwam logeren. Die kwam dan helemaal zelf met de trein. Heb ik warme herinneringen aan. Ik zal eens uitzoeken hoe dat ook al weer moet, nu de OV-chipkaart een feit is.
(tik, tak, tik, tak: Uurtje later. En meer dan dat.)


- Nou, dat valt nog niet mee zeg. Daar zijn een boel vragen bij te stellen. Heeft het zin om kaarten op naam te kopen? En zo ja: ook voor de kinderen? Hoeveel tegoed moet er op zo'n kaart staan om er mee te kunnen vertrekken en ook weer thuis te komen? Voor de railrunnerds onder ons minder dan voor volwassenen. Maar meer dan voor de dreumes die nog 2 moet worden. Die laatste hoeft toch niet te betalen? Of ook een railrunner? Of is dat op de bus anders dan in de trein? Ze moet volgens sommige bronnen wel een chipkaart hebben om legaal door de poortjes te mogen. En er blijkt verschil te zijn tussen de busmaatschappij hier, en die in het Westen. Hier kon je op sommige bussen in maart 2011 in elk geval nog niet met de chipkaart betalen. Laten we voor de veiligheid ook maar een bosje strippenkaarten meenemen. Hebben we nog wel ergens liggen ook.

Ik denk dat ik er inmiddels uit ben.
Om mijn gezin na de invoering van de OV-chipkaart voor het eerst op een OV-rit met bus en trein mee te nemen heb ik zeven (!) kaarten nodig van €7,50. Op elk van die kaarten moet bij instappen minstens €20,- staan, want we gaan ook met de trein. Dat betekent dat je alleen op pad kunt met zoveel saldo dat je op heen- noch terugweg onder €20,- komt. Een veilige buffer is dus onmisbaar. En lastig uit te rekenen, want mijn kinderen hebben in de trein geen chipkaart nodig maar een railrunner-kaartje - dat niet per chipkaart gaat. In de bus echter, mogen ze alleen met een opgeladen chipkaart, tegen hetzelfde tarief als ik.
Begroting voor een retourtje naar oma: aanschaf kaarten 7*(€20+€7,50), plus trein, 3 volwassentarief heen & terug 6*€16, plus 4 railrunner (heen en terug geldig) 4*€2,50, plus 7 personen 2 bussen heen & terug 7*(€1,87 + €0,98)*2.
Zo kom ik op een totaal van €338,40. Maar dan heb ik nog niet uitgerekend hoe dit bedrag over de 7 chipkaarten verdeeld moet worden.
Verder schat 9292OV.NL dat er 18 minuten gelopen moet worden van en naar de bushalte. Dat is voor een gezin als het onze natuurlijk wat optimistisch, en best guur.

Ach, met een DVD-tje aan is de auto eigenlijk ook best te doen. Vooral als je bedenkt dat de geschatte reistijd met OV 2:31 is, en we er met de auto in 1:10 zijn.

1 opmerking:

Pini zei

Haha, die exercitie hebben wij ook al meningmaal doorlopen. Met hetzelfde resultaat. Het gaat al zover, dat we een wasknijpersysteempje hebben om de kinderen per toerbeurt, eerlijk verdeeld voorin te laten zitten, per kleurcodering, inderdaad aangeduid door die wasknijpers. mp3-spelers op het hoofd en/of de centrale muziek-aansturing via mp3-speler, die ook weer per toerbeurt verdeeld wordt over de DJ's werkt ook best goed!

(tipje: pak de auto naar Ede-Wageningen, dat scheelt best wel (maar niet in de kosten) en kan de balans net doen omslaan)